Mi az ára egy mobil alkalmazásnak? Hogyan alakulnak a költségek?
Csapatunkhoz sok megkeresés érkezik mobil alkalmazás fejlesztésre. Rendszerint az első kérdések között szerepel az, hogy „na, de körülbelül mennyibe is kerül majd ez a mobil alkalmazás”?
(Amennyiben inkább egy weboldal árazása érdekel, olvasd el a Mennyibe kerül egy weboldal? című írásunkat!)
Mint aki több százszor megkaptam már ezt a kérdést, szeretnék most röviden válaszolni rá ebben a blog-posztban. Nem közhelyeket, és nem üres mondatokat fogsz itt olvasni, hanem egy hiteles, őszinte választ a fenti kérdésre. Sok tucat alkalmazás fejlesztési tapasztalata igazolja a lentieket. Nem lesz rövid, de ha alkalmazás fejlesztésben gondolkozol, nem ez a 15 perc az életedből lesz a legnagyobb költséged! Olvasd végig, értékes, megéri! 🙂
Néhány fontos kérdést végig kell tárgyaljunk, ami befolyásolja egy mobil app árát, és a folyamatos költségeit
A legfontosabb kérdéssel kezdjük…
1. Elhiszed-e, hogy csak rendesen érdemes mobil appot csinálni, vagy inkább bele se kezdj?!
Amennyiben hiszel az ötletedben, és értékesnek tartod, ne elégedj meg félmegoldásokkal! Csodák az IT világában nem léteznek. A tudás, tapasztalat, és a jól bevált és bizonyított módszerek következetes, tudatos használata fog elvezetni a mobil alkalmazás sikeréhez.
Hogy jön ez az árazáshoz? Úgy, hogy egy mobil alkalmazás ára nem egyenlő egy mobil app fejlesztő néhány napos/hetes/hónapos munkájának az árával. Egy komplex csapat összehangolt munkája fog sikert hozni. Annyira összetett ma már egy sikeres IT projekt, hogy el kell felejteni az „egyszemélyes szuperhősöket”. Minden területen a megfelelő szakértőt kell alkalmazni, és megfizetni. Olyan árajánlat a hiteles árazás, ahol ezek a szakterületek munkaigényei egyesével feltüntetésre kerülnek, és az a csapat hiteles, aki ezekhez megfelelő szakembereket is képes biztosítani.
A példa kedvéért az Arteries-nél egy átlagos mobil fejlesztési projekt a következő szerepkörök komplex munkájából áll (ez akár 12 önálló szakma): Business Analyst, UX designer, UI designer, Software architect, Back-end fejlesztő, Front-end fejlesztő, iOS/Android mobil fejlesztő, Szoftver tesztelő, IT projekt manager (PO / Scrum master), Marketing manager, Szövegíró, Fordító.
Te elhiszed, hogy ezeket a szerepköröket képes egy-két fejlesztő jó minőségben mind-mind betölteni? Mi semmiképpen! És nem is próbáljuk meg. Csapatban gondolkozunk, ezért az árazás csakis egy ilyen csapat komplex munkájának átgondolása után jöhet létre.
2. Hogyan állsz az ötleted kidolgozásával? Mennyibe kerül egy mobil alkalmazás tervezése?
Amennyiben egy szakértő csapat még nem tervezte meg tudatosan az alkalmazásod funkcióit, és drótvázát, akkor mindenképpen az ár első tétele egy tervezési szakasz költsége.
A tervezési szakasz a következő lépésekből áll (legtöbb esetben):
- Alkalmazás üzleti ötletének validálása, értékajánlat megfogalmazása
Ez egy Business Analyst feladat, elvégezheted magad is, ha érzel hozzá erőt. 🙂 Meg kell határoznod, hogy ki a célcsoportod. Mit várnak ők, mitől félnek, és mi számukra az a funkció, ami segít a céljaikban, és eloszlatja a félelmeiket. Meg kell vizsgálnod a piacot, és meg kell határoznod azt, ami a te előnyöd (unfair advantage). Ha több célcsoportod van, végezd el ezt a vizsgálatot mindegyikre. Használhatod a Lean Canvas-t segítségképpen. Jó eszköz.
- UX felmérés és tervezés
Ez önmagában egy külön szakma (a UX Designerek végzik nálunk). Beszéljünk róla, ha szükséged van ebben segítségre. Ha kapcsolatba lépsz velünk, szívesen elmeséljük a mi folyamatunk lépéseit. A lényeg, hogy ennek a folyamatnak a végén tudni fogod, hogy mik azok az megoldások, amik miatt a felhasználóid szeretni fogják a termékedet. Mi miatt akarják majd használni, miért jelent élményt számukra, és nem utolsó sorban egyértelmű, és jól használható lesz az, amit elkészítünk majd. Elkészül az alkalmazásod drótváza, navigációs, és interakciós terve. Gyakorlatilag egy funkcionális vázlat a működésről és designról.
- Az app vizuális megtervezése
Ide tartozik az arculatod megtervezése, a konkrét vizuális megjelenés, stílus, érzések formába öntése. Az előző lépésben megtervezett felületek megjelenésének adaptálása az egyes készülékekre, platformokra, és felbontásokra. UI Designereink a folyamat végén a fejlesztők által használható UI Kit-et hoznak létre, olyan szoftverekkel, amik aztán biztosítják később a gyors módosítások, változó igényekhez való könnyű adaptálás lehetőségét.
- Szoftver architektúra tervezés
Back-end, front-end és mobil szoftver architect kollégák tervezik meg a fentiek alapján a mobil alkalmazás és a kiszolgáló szerver alkalmazások építőelemeit, szoftveres és infrastrukturális összetevőit, ezek kapcsolatait, valamint manapság szinte minden esetben a nagy felhasználószám okozta terhelés kiszolgálására alkalmas skálázható szerver infrastruktúrát, kapcsolódó konténer technológia részeit, adatbázisokat. Ugyanakkor itt kerül megtervezésre a fejlesztéshez szükséges infrastruktúra is: development, testing, staging, production szerver környezetek, valamint élesítési (CI/CD, deploy) folyamatok szoftver komponensei. Ez egy nagyon nagy szakértelmet igénylő feladat és szakma, és kezdő csapatok hajlamosak ezt túl lazán kezelni, és túl kevés hangsúlyt fektetni rá.
- Terv dokumentáció elkészítése
Érdemes a fenti terveket strukturált dokumentumba ültetni, hogy a fejlesztés során hivatkozni lehessen az egyes részekre.
Az Arteries-nél ezen lépésekre külön projekt szakaszt alapítunk, és ezen feladatokra külön szerződünk. Meggyőződésem, hogy ezen tervezés meghatározza a teljes projekt sikerét. Tulajdonképpen nem kevésbbé fontos, mint az ezt követő implementációs szakasz!
Az app tervezést mi iteratív módon, a megrendelővel rengeteget egyeztetve végezzük, ezért általában a befektetett szakértői óradíjak alapján számoljuk el. Akkor zárjuk le, ha mindenki elégedett az eredménnyel. Ökölszabályként lehet mondani, hogy egy mobil alkalmazás tervezése az esetek 90%-ában komplexitástól függően 500e Ft-tól 5Mio Ft-ig terjed, és 2 héttől 2hónapig terjedő időszak alatt végezhető el. Természetesen nálunk is van több példa ennél időigényesebb és költségesebb tervezési folyamatra is.
Nagyon fontos tapasztalatunk, hogy a tervezésre költeni NEM kidobott pénz! Hosszú évek tapasztalata mondatja velem, hogy minden kispórolt tervezési óra többszörösen üt vissza a fejlesztési folyamat során!
3. Milyen platformokon szeretnéd elindítani a mobil alkalmazást? Az ötlet megvalósítható-e multiplatform fejlesztési technológia alkalmazásával?
A tervezési folyamat utáni szoftver fejlesztési szakasz költsége multiplikálódik a platformok (iOS, Android, Huawei… stb.) számával. Ehhez adódik hozzá a szerver oldali kiszolgáló alkalmazások (amennyiben szükséges ilyen az alkalmazáshoz – de általában szükséges) fejlesztési költsége (adminisztrációs felületek backend és frontend fejlesztési munkái).
Szakértőink az alkalmazás funkcióit megvizsgálva javaslatot tesznek natív fejlesztésre (minden platformon a saját egyedi programnyelvén – pl. Swift, Kotlin – készül a program-kód), vagy alternatív, ún. multiplatform technológia alkalmazására (az Arteries-nél az elmúlt években gyakran alkalmazzuk pl. a Google Flutter technológiáját).
Amennyiben alkalmazható a feladatra, a multiplatform fejlesztés jellemzően jelentősen csökkenti a mobil alkalmazás tervezési szakasz utáni fejlesztési költségeit, és a tesztelési költségeket is! Cserében sajnos el kell fogadjuk az esetleges hátrányait, és korlátozásait is. Erről minden megrendelőnket tisztességesen tájékoztatjuk, az adott alkalmazásra specifikusan értelmezve.
4. Milyen szintű minőségbiztosításban, tesztelési technológiában gondolkozzunk?
A szoftvertesztelés az egyik legnehezebb és egyik legnehezebben érthető feladat a megrendelők szemszögéből. Van aki egyenesen azt gondolja, hogy ez a fejlesztő „kötelező” házi-feladata, és ezért nem szeretne fizetni. Ez egy hatalmas tévedés! Fontos megérteni, hogy a tesztelés nem a fejlesztő, hanem a megrendelő érdeke, és az alkalmazott technológia szintjétől függően ez elsősorban a hosszú távú költség-megtakarításról szól, és a felhasználóink elégedettségét szolgálja.
Az Arteries-nél külön csapat foglalkozik a teszteléssel (QA) és 3 különböző minőségbiztosítási csomagból választhatsz a projektedhez. Ezeket szabjuk testre igényeid és a projekt igényei szerint. (A legalacsonyabb szintű csomagban olcsó, de hosszú távon kevés előnnyel járó tevékenységek vannak. A középső csomag már tartalmaz jelentős mennyiségű tesztautomatizációt, ami később sok időt spórol az új funkciók bevezetésekori ellenőrzéseken. A legmagasabb csomagunkban arra törekszünk, hogy lehetőleg minden hiba automatikusan kiderüljön, és robotokat készítünk minden funkció ellenőrzésére, amik későbbi módosítások során az érintetlenül hagyott funkciók sértetlensége felett őrködnek helyettünk.)
A tesztmérnökök munkája az egyik legösszetettebb, és legtöbb szakmai ismeretet igénylő feladat a fejlesztési folyamatban. A munkájuk árazása általában a fejlesztési munka százalékában kifejezhető. Az Arteries-nél csomagtól függően a fejlesztési munkák 10-40%-ába kerül a minőségbiztosítás.
5. A Projekt Manager(ek), mint kulcsszereplő(k) ára
A Projekt Manager általában egy fő, de bizonyos projektekben több szakértő végzi el a szükséges feladatokat. Agilis projekteknél a Product Owner és Scrum Master feladatokra kell gondolni.
Itt is eloszlatnék egy tévhitet: a projekt management nem overhead a projekten! Csak akkor válhat azzá, ha a projekt manager nincs a helyzet magaslatán. 🙂 Egy jó projekt manager a szervezési munkájával rengeteg időt és bosszúságot spórol meg mind az ügyfélnek, mind a projektcsapatnak. Ő rendszerezi az igényeket, az ügyféllel priorizálja a feladatokat, szervezi a mindennapok rutinját, kommunikációs csomópont a szereplők között, és általában nagy szerepe van a projekt mérföldköveinek és határidőinek tartásában, valamint az applikációd élesítésében, a különböző verziók alkalmazásboltokba való feltöltésében. Pl. Egyszóval: nagyon fontos! 🙂
Az Arteries-nél mi 15-25% projekt management idővel számolunk (a bázis itt is a konkrét fejlesztési időigény). A mérték annak függvénye, hogy a megvalósítandó applikáció funkciói mennyire komplex szervezési, kommunikációs, vagy dokumentációs igényűek.
6. Mobil alkalmazás új verzióinak elkészítése, támogatás, hosszú távú közös munka költsége
Az első verzió elkészülte csak a kezdet. Az operációs rendszerek verzió-követése, a felhasználói igények, visszajelzések, a piac változásai, az analitikák tanulságai, új üzleti ötletek és lehetőségek mind-mind triggerei lehetnek egy új alkalmazás fejlesztési ciklusnak.
Az Arteries a mobil alkalmazás fenntartásban és támogatásában is partner, és támogató társ. Ökölszabályként el lehet mondani, hogy egy növekvő, dinamikus üzlethez fejlesztett alkalmazás esetében a későbbi funkciókra 2-3 évente újra elkölti majd a megrendelő az alkalmazás első verziójának költségét.
Tipp, hogy hogyan számolj az üzleti tervedben: 2 év alatt egy alkalmazásnak legkésőbb meg kell térülnie ahhoz, hogy fenntartható legyen hosszú távon.
Összefoglalás
Egy mobil alkalmazás tervezési feladatai 500e-5Mioft költségből elvégezhetőek. Ez a költségtétel a projekt (nagyságrendileg) 20%-a. A szoftver fejlesztés további 2Mio-20Mioft költségű átlagosan nálunk. Ehhez kapcsolódik 10-40% QA költség (200eFt-8MioFt), valamint 15-25% projekt management (300eFt – 5MioFt).
A teljes projekt költség az első verzióra a projektjeink 90%-ában 3Mioft és 30MioFt között mozog. Természetesen vannak ennél jóval költségesebb app fejlesztési munkák nálunk is (egy-egy komolyabb startup terméke, vagy a banki fejlesztéseink), de a nagy átlag nálunk ebbe a range-be esik.
Fontos, hogy megértsd: tisztességes tervezési folyamat nélkül nincs értelme árajánlatot kérni senkitől, mert teljesen másról fog beszélni minden ajánlatadó, más megoldást fog elképzelni ugyanazon igény mögé. Végeztesd el a tervezést egy olyan csapattal, akik szakértelmében megbízol, és a konkrét terv alapján próbáld tesztelni a piaci szereplőket, ha mindenképpen ezt szeretnéd.
Csapatunk kompetens és profi munkára képes mind a mobil alkalmazás tervezésben, mind a fejlesztési, minőségbiztosítási és projekt management és későbbi támogatási folyamatokban is.
Örömmel vesszük megkeresésed, ha mobil alkalmazás fejlesztésben gondolkozol.